• Kijk hier voor m'n voortgang in het vliegtraject!

  • maandag, november 07, 2005

     

    IFR Vliegen

    Zo, weer een week verder. Ik ben ondertussen echt begonnen met het IFR vliegen. Het is wel even heel wat anders dan VFR, maar wel erg leuk. Naar buiten kijken zit er nu niet meer in, dus je hebt weinig andere keus dan te vertrouwen op je instrumenten . Aangezien ik vorige week al de eerste 2 simsessies had gedaan, ben ik deze week begonnen met eerst 2 vluchten echt vliegen.

    De eerste 2 vluchten waren eigenlijk hetzelfde wat inhoud betreft. Na take-off na ongeveer 1000 feet geklommen te zijn doe je de hood op (kap om zicht naar buiten weg te halen) die pas weer afgaat vlak voor de landing. Bij deze vluchten hebben we eigenlijk dezelfde manoeuvres gedaan als met VFR alleen dan puur op de instrumenten. Dus stalls, steep turns, slow flight. Het is in ieder geval allemaal wel even heel wat anders, je hebt soms de neiging te veel te letten op 1 instrument om die helemaal goed te krijgen waardoor de rest gaat afwijken. Je moet dus heel snel scannen tussen de instrumenten en je aandacht goed weten te spreiden. Maar ik merk wel dat hoe meer je het doet, hoe makkelijker dit gaat.

    Hierna heb ik weer 2 vluchten gedaan op de simulator. Dit keer zijn we gaan werken met radio-navigatie bakens. Hier moet je dus zorgen dat je bepaalde koersen richting een baken moet volgen. Er zijn dus allemaal procedures voor hoe je dit moet aanvliegen en onderscheppen, afhankelijk van je huidige positie en de gewenste koers. Ik zal jullie niet gaan vervelen met dit allemaal precies uit te leggen, het lijkt me dat dit voor de meeste lezers niet echt interessant is. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat dit soms best complex kan zijn en dat je echt constant aan het rekenen bent. Nu snap ik ook waarom we getest zijn op hoofdrekenen tijdens de selectieprocedure. Het is allemaal niet moeilijk wat je uit moet rekenen, maar je moet het wel redelijk snel doen allemaal, want het vliegtuig vliegt natuurlijk gewoon door.

    Daarna zijn we op de simulator bezig gegaan met holdings. Dit zijn de wachtpatronen in de lucht als je moet wachten tot je kan beginnen met de nadering naar een vliegveld. Ook hier zijn allemaal procedures voor hoe je dit binnenvliegt en hoe je moet corrigeren voor wind. Dit vind ik allemaal nog best wel lastig, maar ik neem aan dat ook dit allemaal vanzelf wel makkelijker wordt.

    Maandag zijn we voor het eerst in het vliegtuig dit soort intercepties met bakens en holdings gaan doen. De intercepties gingen wel redelijk, alleen de holdings waren een ramp . Ik zat op een gegeven moment helemaal verkeerd met hoe je ze binnen moet vliegen en hoe je de windcorrectie moet toepassen. Ik was echt van alles door elkaar aan het halen. Dus nog maar even goed bestuderen. Jammer dat je in het echt geen pauze knop hebt zoals in de sim, zodat je er even goed over kunt nadenken . Morgen mag ik weer, dan gaan we eigenlijk dezelfde dingen doen, kijken of ik het dan wel goed doe.

    Samengevat kan ik eigenlijk wel zeggen dat ik nu soms echt het idee heb dat je helemaal opnieuw moet leren vliegen. Alles is zo anders en vaak ook gecompliceerder. Al maakt dit het allemaal wel erg leuk.

    Ik heb nu ook even wat foto's gemaakt van de simulator:


    Het instrumentenpaneel, vliegende in de wolken op dit moment (simulator op pauze)


    Instructor station:


    De sim in z'n geheel, je kan de monitoren zien zitten voor het visual systeem.

    Groeten, Martijn



    << Home

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?