• Kijk hier voor m'n voortgang in het vliegtraject!

  • zondag, december 04, 2005

     

    Approaches..

    Alweer bijna 3 weken sinds de laatste update, hoogste tijd voor een nieuwe dus .

    De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met approaches vliegen. Dit is de route die je vliegt tussen het moment dat je de "snelweg" verlaat en de landing. Meestal zijn er voor een vliegveld verschillende approaches afhankelijk van de baan in gebruik en de navigatie hulpmiddelen (bakens) die je kunt gebruiken. De meest precieze is de ILS (instrument landing system) die je in de laatste fase geleiding geeft in horizontale positie zowel als verticale positie (glijpad).


    schematische weergave van een ILS

    Voor de andere soorten naderingen (die wij doen) heb je geen geleiding in verticale positie, hier daal je (meestal met tussenstappen) naar een hoogte vanaf waar je de baan moet kunnen zien en dan land je. Bij alle approaches heb je ook een procedure voor het geval je niet kan landen wat je daarna doet, meestal is het een procedure om naar een punt te vliegen en daar holdings te gaan vliegen.

    De approaches zijn leuk om te doen, alleen best wel inspannend. Je moet echt veel doen aan voorbereiding, briefings, checklisten etc.


    Dit soort kaarten gebruik je voor de approaches, hier staat alles op wat je moet weten.

    Gelukkig hadden we voor de approaches eerst 2 simsessies, dit was wel even nodig, want er komt zoveel op je af, je hebt echt het idee dat je alles tegelijk moet doen. Later krijg je er wat meer routine in zodat het allemaal wel wat soepeler gaat, maar het blijft best wel hard werken.

    Naast de approaches zou ik afgelopen woensdag m'n nachtsolo hebben. Hier ga je solo 5 starts en landingen maken op Scottsdale. Om je hierop voor te bereiden heb je eerst een vlucht met instructeur om je te laten wennen aan het vliegen in het donker, omdat het toch best wel even wat anders is dan vliegen overdag. Deze dual vlucht gingen we dus doen, een aantal landingen gemaakt, en op een gegeven moment zette m'n instructeur het landinglight uit om te simuleren dat deze kapot ging. Je hebt op Scottsdale namelijk geen verlichting in het midden van de baan, alleen aan de randen, dus is het zonder landing light die op de baan schijnt best lastig in te schatten hoe hoog je zit. Op zich geen probleem, alleen was de lamp blijkbaar echt kapot gegaan toen we hem daarna weer wilden aanzetten, dus toen maar een full-stop landing gemaakt en teruggetaxied. Dit betekende dus dat de solo helaas ook niet kon doorgaan, maandag is de planning dat ik hem nu ga doen. Ik hoop dat dit doorgaat, want het lijkt me wel erg leuk om weer een keer solo te vliegen, en helemaal 's nachts, dit is namelijk echt een schitterend gezicht!

    Dinsdag heb ik m'n D16 check, dus maar weer even aan de studie, zodat ik daarna bezig kan gaan met IFR navigatie. Het idee is dat we oa. naar Las Vegas gaan, niet verkeerd!

    Dat was het eigenlijk allemaal al wel weer, hopelijk laat de volgende update wat minder lang op zich wachten .

    Groeten, Martijn



    << Home

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?