• Kijk hier voor m'n voortgang in het vliegtraject!

  • zondag, december 11, 2005

     

    IFR Navigatie

    Zo, alweer een weekje verder,

    Afgelopen week heb ik best wel veel gevlogen. Heb ondertussen m'n nightsolo gedaan, wat is dit enorm mooi zeg! Eerst samen met instructeur de 50 minuten vliegen die nog stonden, en daarna solo de nachtelijke lucht in. 5 Full stops taxibacks gedaan, dit betekent dat je opstijgt, landt en dan terugtaxied naar het begin van de baan om weer op te stijgen in tegenstelling tot touch&go's waar je na je landing meteen weer gas geeft om de lucht in te komen. Erg mooi zo in het donker boven Scottsdale te vliegen, terwijl je zowat het enige verkeer van Scottsdale Airport bent.

    De dag erna had ik m'n D16 IFR check, deze heb ik gevlogen met m'n eigen instructeur, dit ging allemaal best wel aardig, we hebben een aantal approaches gevlogen, steep turns, en stalls gedaan. Dit allemaal zonder zicht naar buiten natuurlijk . Gelukkig was m'n instructeur tevreden met hoe ik de check deed, dus deze is gelukkig binnen.

    Hierna was het tijd om te beginnen met IFR navigatie, dit is de manier van vliegen zoals we later altijd zullen doen. De eerste vlucht was een night navigatie vlucht naar Prescott. In het pikkedonker over de bergen naar Prescott via airways (deze zijn te vergelijken met snelwegen, maar dan in de lucht) daar een approach gedaan om daarna weer terug te gaan naar Scottsdale waar we een visual approach kregen. Dit houdt in dat je in tegenstelling tot de andere soorten IFR approaches deze op zicht doet. Al met al een erg leuke vlucht, het begint steeds meer op het echte werk te lijken .

    Verder heb ik nog 2 nav vluchten gedaan, 1 hiervan was naar Tucson, wat in principe hetzelfde idee was als de vlucht naar Prescott. Vrijdag had ik m'n laatste vlucht voor het weekend, hier zijn we weer naar Prescott geweest. Bij Prescott hoorden we dat 1 van de navigatie bakens die je gebruikt voor de approach buiten gebruik was, alleen konden we deze wel ontvangen met onze navigatie ontvangers . Dus toch de aangevraagde approach gedaan, alleen moesten we ons navigatieplan tijdelijk annuleren, omdat de goede werking van het baken niet gegarandeerd was, we zijn dus geswitchd naar VFR waar je zelf verantwoordelijk bent voor het vrijblijven van ander verkeer en obstakels (bergen), de instructeur kijkt dan dus naar buiten, om te kijken of het allemaal nog klopt. Na deze approach gedaan te hebben, hebben we ons navigatieplan weer opgepikt en zijn teruggegaan naar Scottsdale.

    Maandag heb ik m'n volgende nav-vlucht, dan gaan we naar Las Vegas . Heb er al erg zin in!

    De bedoeling is nog steeds dat we voor kerst hier weg zijn, ik sta nu voor 22 december gepland voor m'n CPL check, ik hoop echt dat dit gaat lukken! Lijkt me super om voor kerst thuis te zijn. Ik heb in ieder geval een ticket voor 23 december, heb namelijk vandaag gebeld om m'n ticket te verzetten, en gelukkig had Northwest nog plaatsten voor die datum. Dat is namelijk altijd afwachten zo vlak voor de feestdagen.

    Martijn



    << Home

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?